CALL FOR PAPERS

Special issue on Vocabulary – September 2006 – Deadline December 23, 2005

The Canadian Modern Language Review is planning a second theme issue on research and development in second language vocabulary acquisition. Since the appearance of the first vocabulary theme issue in the fall of 1996, vocabulary research has ‘exploded’ and we are hoping to attract studies that show what is new and interesting in recent approaches to vocabulary development and what the current issues are. Submissions are welcome in any relevant area including the description, teaching, learning or testing of second language vocabulary in a Canadian context. Of particular interest are (1) studies involving corpus-based approaches to vocabulary learning or materials development, (2) studies involving the role, teaching or learning of formulaic sequences, and (3) studies investigating the relationship of vocabulary to the acquisition of overall language proficiency or other aspects of language proficiency (e.g., grammatical or phonological competence, or reading comprehension). Priority will be given to empirical studies or studies with an empirical component.

La Revue canadienne des langues vivantes se prépare à publier un second numéro spécial sur le thème de l'acquisition du vocabulaire en langue seconde. Depuis la parution du premier numéro spécial de la RCLV consacré à la question du vocabulaire - à l'automne 1996 - la recherche dans ce domaine a connu un essor remarquable. Nous sommes à la recherche d'articles traitant des questions fondamentales liées à l'acquisition du vocabulaire en langue seconde et d'articles présentant de nouvelles approches intéressantes dans ce domaine. Nous vous invitons à soumettre tout manuscrit se rapportant à la description, à l'enseignement, à l'apprentissage ou à l'évaluation du vocabulaire en langue seconde dans un contexte canadien. Nous accueillerons avec un intérêt particulier : (1) les études présentant des approches de l'apprentissage du vocabulaire ou de l'élaboration des ressources pédagogiques basées sur le corpus, (2) les études s'intéressant au rôle, à l'enseignement ou à l'apprentissage des séquences - formules lexicales, et (3) les études ayant examiné la relation entre le vocabulaire et le niveau général d'aptitude linguistique ou certaines aptitudes linguistiques particulières (compétence grammaticale, compétence phonologique ou compréhension écrite). La priorité sera accordée aux études empiriques ou comportant une composante empirique.

Address submissions to / Soumettre les proposition à :
Marlise Horst or Tom Cobb
Concordia / UQAM
Montréal, Québec
Email: marlise@education.concordia.ca